samurai20
post Sep 22 2005, 04:35 AM
Post #1

IDOL Padewin
Group Icon

Group: Manga MODs
Thank(s): 66
Member No.: 7,670

Nie aku dapat email dari member... hampeh... bila baca....

BACA LA....JADIK PENGAJARAN...

Good read.

The following refers to the cost of living in each country (especially UK and Europe) based on what you earn in the respective country and whether the living costs vs standards are better than in Malaysia.

Letter from A Malaysian living in UK:

I tried to point out that many Malaysians always convert and that is why they say the UK is expensive. In fact, the cost of living is much cheaper than in Malaysia. In actual fact, Malaysians are being conned because for such a rich and resource rich country, the pay in Malaysia is way too low compared to the cost of living and inflation.

One good example is Singapore.
Singaporeans (average) earns around S$3000 to S$4000 and nearly everything is half the price of Malaysia. E.g. clothes, computer parts, electronics etc. But the average Malaysian still earns M$2000 plus and goods are double the price of Singapore.

This is the same as the UK. If you earn around 2000 pounds, you can liken this to the person earning RM$2000 in Malaysia. I'll give you some examples below. Maybe you can understand.

1) Good terrace house
It is more or less the same. If you want a house in KL, it would most probably be in Puchong and not Damansara Heights. So your house would be RM$200,000. In UK, you can get a decent new house in Zone 6 (still within the tube) for 200,000 pounds.

If non London, you can get a nice house also for less than 200,000 pounds outside London. The same also applies to buying a house in Seremban, Kajang etc. You can buy a nice house for RM200,000 below. So buying a house is the same for the local and the Malaysian.

Renting a place is the same too or maybe cheaper than in Malaysia (I am not sure of this). A 2-bedroom flat in London is about 750 pounds (Zone 2). 500 pounds outside Zone 6 but still able to commute to London. A 2-bedroom house in Nottingham is 450 to 500 pounds. A 3-bedroom house in Belfast is about 300 pounds.

2) A car
A good Wira is RM$55,000. Most Malaysians have to take 7-year loans and be in debt all the time. If you are earning RM$2000 a month, you take nearly 3 years saving the RM$2000 with not eating at all just to buy a Wira.

In UK, the average local earns about 2000 pounds. He saves 3 months, he can buy outright a good Ford Fiesta or a Vauxhall Corsa without being in debt.

If buying a second hand car, even better. A 1990 Mercedes 190E cost 500 pounds. My 1996 Mercedes E220 cost 2000 pounds. My friend just gave me his 1989 Honda Accord (Auto) for free because he said he could only get 30 pounds for it. I used it for a few months and decided to give it of for free too.
That alone speaks for itself.

Even if you are kuli or an office boy, you still can drive a Mercedes or a BM. Yes, kuli's and office boy's get paid quite well. Average temp/office boy in London can earn about 7 to 10 pounds and
hour. Overtime is 1.5 times or double. A brick-layer can earn 20 pounds an hour. The same Indon who lays bricks in Malaysia earns RM$50 for the whole day.

Before I became a doctor, I used to be an office boy and I earned near 300 pounds a week working about 70 hours a week.

My makan was 30 pounds a week.

My rent was 70 pounds a week for a room but I still drove a BMW back then. I bought the 10-year old BMW 3 Series car for 200 pounds. Amazing how an office boy can drive a safe and luxurious car.

3) Petrol.
For a UK person earning 2000 pounds, 80 pence a liter/gallon is cheaper than RM$1.52 paid in Malaysia. If you don't convert, it is like paying 80 sen a liter in Malaysia

4) Shopping
20 pounds (which is 1% of 2000 pounds) can buy you 1 week's worth of groceries in Tesco. RM$100 (which is 10% of RM$2000) can also buy you 1 week's worth of groceries in Giant or Carrefour.

5) Utility Bills (This is what I pay in UK)
a. Virtually non-stop heating the whole day only 20 pounds a month. (Only 1% of the 2000 pounds earned)

b. Electricity, I use my electricity maximum only 20 pounds a month. (Only 1% of the 2000 pounds earned)
c. My water bill also comes to about 20 pounds a month (Only 1% of the 2000 pounds earned)
d. My internet - I get 2Mbps for about 25 pounds (Bulldog DSL) (Also slightly above 1% of the 2000 pounds earned)
e. Astro Equivalent (NTL cable or Sky) - 30 pounds per month (Also slightly above 1% of the 2000 pounds earned)

In Malaysia, this is what I used to pay
i. Tenaga Bill comes to RM$200 to RM300 a month with 3 air-cons. This is more than 10% of the RM$2000 earned)
ii. Water (Puas) comes to RM$40 (This is about 2% of the RM$2000 earned)
iii. Astro RM$100 (if you take Chinese package) (This is about 5% of the RM$2000 you earn)
iv. Internet Streamyx 512K RM 88 per month (This is about 5% of RM2000 you earn)

6) Books
A good book is about 10 to 15 pounds in the UK. This is less than 1% of the 2000 pounds you earn. In Malaysia, you have to spend RM$75 to RM$100 for a decent book in MPH or Kinokuniya in KLCC. This is about 5% of the RM$2000 ringgit you earn.

7) Education.
I think it is about RM$20,000 per year to do a degree in Sunway Monash and about RM$12,000 per year to send your kid to UM, UKM, USM etc. I am not sure about this. But in UK, it is only 3000 pounds a year to send your kid to a great university. The British are very unhappy that the grants have been taken away.
Previously, it was virtually free for an English man to send his kid to university but now, since the grant has been take away, he has to spend 3000 pounds per year to send his kid to university and less money to get drunk in the pub.

Well, if you are earning RM$2000 ringgit, sending your kid to UM to study is quite difficult. If you are earning 2000 pounds per month, you can easily send you kid to university in the UK.

Luxuries
Panasonic Plasma TV in Malaysia about RM20,000. If you are earning RM$2000 a month, memang mahal! You have to save 2 years your monthly salary to buy it. In UK, the same Panasonic ironically, Panasonic plasma is made in Japan and Japan is close to Malaysia, so the plasma should be cheaper in Malaysia) is only 2000 pounds.

9) Health
NHS is free. Though the service is slow, quality is still there. You still can get a top quality by-pass for free although you may have to wait many months.
In Malaysia, IJN charges RM$30,000. SJMC charges RM$50,000. GH is free but as many people know, GH and UH have clown doctors.

10) Assessments to local councils
I may pay high council tax but at least my council assures my streets are clean and safe, got no holes (pot holes) on my roads, and they jump and attend to me whenever I call them. When I stayed in Malaysia, I paid my assessment and quite rent but MPSJ I lived in Subang) told me to "podah" whenever I asked them to come and fill up the pot holes, cut the long lalang, put street lighting etc.

The councils, especially MPPJ and MPSJ, were more interested in eating nasi lemak and going for 10 teh tariks in a day during office hours and hardly did anything for their residents.

11) Income Tax
wasted. When I was unemployed in 1997, the government via social security paid for my 2-bedroom flat for one whole year and I was given about 100 pounds per week for me and my wife to live on.

I am happy to know that one day if I lose my job, I can still claim social security and get my apartment paid and food to eat again for free. It is a good security to know.
The list goes on. Here alone you can see, the sterling you earn goes a long way in the UK. So your quality of life is far better in the UK than a Malaysian in Malaysia.

It is just that Malaysians are just too content with what they have. But you compare apple for apple.

The British just love to complain. They have it made but still they love to complain. Nothing is good enough for the British. The government gives the citizens so much but they still seem to want more and more...

Itu je....hehe.... so cam mana.... cam miskin lak rasa.... (IMG:http://forum.saiyaman.info/style_emoticons/default/dry.gif)
Go to the top of the page

+Quote Post
Bajunid
post Sep 22 2005, 05:08 AM
Post #2

Black Fencer

Group: Members
Thank(s): 0
Member No.: 10,131

pengalaman 'seorang' yang duduk kat sana...........aku akan pecaya bila dah ada satu kajian yang menyeluruh dibuat....ataupun pengalaman suma orang yang penah duduk kat sana.....kekadang orang cam gini cuma nak buat kita benci kat negara/kerajaan seniri......sebab dia dah terseronok dok kat sana....tu jaa yang aku nak...cakap....

lagipun dia bandingkan ngan negara maju......pikir skit bila nak cakap apa apa.... (orang yang antar e-mail tu...bukat orang yang post topic nih...

+Quote Post
reppu_kiri
post Sep 22 2005, 05:20 AM
Post #3

Fafner

Thank(s): 19

Member No.: 8,020

at first aku baca. memang betul apa yg dia katakan tapi explanation bajunid make sense pasal kita bukan negara moden (IMG:http://forum.saiyaman.info/style_emoticons/default/smile.gif)

+Quote Post
AniMe_nEWb
post Sep 22 2005, 05:25 AM
Post #4

Metal Gear

Member No.: 9,169

komen 10 pound aku

i rase now things have change...kita ngan London/UK lebih kurang sama je. Takde ape perbezaan, aku ni tau sbb pakcik aku dok sana, dan aku rasa kat sana lagi mahal. Rent jer dah dekat RM 1200, banding ngan Malaysia, rent satu rumah teres baru RM600/700, so pasal kereta tuh takleh nafi lagi sbb negara tu sendiri yg mengeluarkan kereta tu-kan, takkan dia nak kenakan cukai, tapi honda accord 30 pound mmg takleh dipercayai, sekurang kurangnya 150 pound.tu jer komen aku..

+Quote Post
samurai20
post Sep 22 2005, 05:26 AM
Post #5

IDOL Padewin
Group Icon

Email nie aku dah send kat matrempit.. dan memang dia COMPOM.. betul.. pasal dia duduk sana... (IMG:http://forum.saiyaman.info/style_emoticons/default/smile.gif) ,, cam tu la life style sana.... emm cam kita gak.. kalu komplen ke majlis pembandaran... cam haram.... lambat giler.. bertindak.. kalu nak menyita rumah org.. laju je.... hampeh betul... (IMG:http://forum.saiyaman.info/style_emoticons/default/dry.gif)

Negara maju ke or negara membangun ke... sama je.... cuba la bayang kan... org sana beli COKE 1 dollar.. kita beli pun 1 ringgit.. nape kita tak tuka je jadik.. 4.50.. (IMG:http://forum.saiyaman.info/style_emoticons/default/dry.gif) ..kalu apa2 barang naik.. mesti refer negara luar... pastu convert... memang la diorg lagi mahal.... (IMG:http://forum.saiyaman.info/style_emoticons/default/dry.gif) ... hampeh....

Keta luar cukai je 200% maybe lebih.. keta tempatan.. mesti lebih RM30,000 yg baru la... mana ada below RM20,000 arhhh rasa cam merempat di negara sendiri.... kalu tak caya tanya la org duduk Jepun .. or UK... berapa keta sana... sini EVO je dah +RM100,000.00 sana.. hmm murah sikit kot... (IMG:http://forum.saiyaman.info/style_emoticons/default/dry.gif)

+Quote Post
AniMe_nEWb
post Sep 22 2005, 08:00 AM
Post #6

Metal Gear

iye kita kan negara baru nak membangun so kau takleh nak compare ngan negara yg sememangnya dah membangun aka complete..dan negara kita pon takde la kaya sangat
so terpaksa nak menambah pendapatan negara sbb tuh cukai sampai lebih lebih...jadi sekarang just bersyukur jer la ngan aset yg negara kita ada sekarang. tak lama lagi kita gak akan jadi negara maju, dan time tu kalau kau nak bincang pasal benda nih baru padan, tapi sekarang negara kita blom lagipun maju, blom pon kecapi matlamat wawasan 2020 tu.

+Quote Post
Yandaime-kage
post Sep 22 2005, 08:56 AM
Post #7

Hokage

Thank(s): 17
Member No.: 8,437

betol cakap anime_newb ....kite jangan lupe lak...London tuh kota yang antara tertua di dunia ...yang memang dah maju betul ....kite tak sampai 50 tahun pun ...kite tak leh nak paksa ...kite kene membangun secara pelahan-lahan.....lain la kalu rakyat Malaysia mempunyai semangat patrotik yang sangat kuat ...cam kat Jepun ...tak sampai 40 tahun ..dah maju balik..lagipun ..Jepun memang dah maju sebelum ke Bom atom...dan pemikiran rakyat malaysia blum capai tahap pemikiran rakyat negara luar can UK.eropah..jepun...kat sini kalu naik basikal ..makne nye tak mampu beli Motor atau Kete...kat sane sape naik Basikal makne nye orang yang Berpelajaran tinggi yang mempunyai semangat untuk mengurangkan pencemaran global...tak caye bace lam surat khabar Berita Harian ..kat muke tengah dier..ade tulis ..

memang lah tak dapat dinafikan lagi kete kat sane memang murah ...dan kalu blajar kat University kat sane memang lah bagus...kalu nak di bandingkan teknologi kat University kat sane ngan kat university Malaysia (cam makmal/bengkel ..etc)..macam langit ngan bumi...

+Quote Post
samurai20
post Sep 22 2005, 01:50 PM
Post #8

IDOL Padewin
Group Icon

emmm komen..

Malaysia nie memang dah cukup kaya.. tapi membzair byk giler.. kepada benda2 tak berpaedah lansung.. dan pastu mula bangga.. hampeh siot.... aku keja dalam bidang nie.. aku tau cam mana membazir nyer diorg.. kepada benda2... tak berpaedah nie... (IMG:http://forum.saiyaman.info/style_emoticons/default/dry.gif)

Org yg tak keja,... memang la.. tak merasa kesusahan... bila keja.. baru terasa.. aku dulu cam tu gak.. bila keja baru terasa.. betapa perit nyer nak membayar.. itu ini... hmmm.. dulu biola org cakap... aku tak penah terpikir.. semua nie.. bila dah besor.. keja sendiri... baru terasa... (IMG:http://forum.saiyaman.info/style_emoticons/default/sad.gif)

+Quote Post
sharingan devil
post Sep 22 2005, 05:08 PM
Post #9

new type

Thank(s): 101
Member No.: 7,343

sbg sorg yg dok oversea dan balik malaysia....

aku setuju betul dgn penulis surat tuh....
mmg betul kita negara membangun... tp dgn keadaan begini yg semakin berterusan... malaysia suasah nak maju pasal dengan tekanan ekonomi dan kadar inflasi... moral dan mentaliti rakyat semakin teruk....

tgk la skrg... sumer org buat kerja asal sendiri senang... x pikir akibatnya terhadap org lain.... tu yg sbbkan alam sekitar makin tercemar... harta benda awam x terjaga.... kalau macam ni sampai bila pun malaysia xkan maju...

kalau mentaliti x maju... negara xkan maju walau canggih manapun benda yg kerajaan sediakan....

yg aku tau... kalau harga minyak naik... harga barang naik.... dan hampir x mungkin turun.... bila harga barang naik, harga kos naik, kadar inflasi meningkat, syarikat plak terpaksa kurangkan kos dgn amik sikit pekerja... tp kalau pekerja mintak gaji naik... harga barang2 pun akan naik....

aiii ekonomi sekarang perlu direvolusi!

+Quote Post
AniMe_nEWb
post Sep 22 2005, 05:15 PM
Post #10

Metal Gear

QUOTE (sharingan devil @ Sep 23 2005, 01:08 AM) *
sbg sorg yg dok oversea dan balik malaysia....

aku setuju betul dgn penulis surat tuh....
mmg betul kita negara membangun... tp dgn keadaan begini yg semakin berterusan... malaysia suasah nak maju pasal dengan tekanan ekonomi dan kadar inflasi... moral dan mentaliti rakyat semakin teruk....

tgk la skrg... sumer org buat kerja asal sendiri senang... x pikir akibatnya terhadap org lain.... tu yg sbbkan alam sekitar makin tercemar... harta benda awam x terjaga.... kalau macam ni sampai bila pun malaysia xkan maju...

kalau mentaliti x maju... negara xkan maju walau canggih manapun benda yg kerajaan sediakan....

yg aku tau... kalau harga minyak naik... harga barang naik.... dan hampir x mungkin turun.... bila harga barang naik, harga kos naik, kadar inflasi meningkat, syarikat plak terpaksa kurangkan kos dgn amik sikit pekerja... tp kalau pekerja mintak gaji naik... harga barang2 pun akan naik....

iye aku setuju.dari segi pemikiran rakyat sekarang nih semua nak carik keuntungan sendiri dan tak penah pikir nak memajukan negara, dan aku rasa kalau kita ikut cara jepun memajukan negara diorang negara kita pon leh maju sebelum 2020...(konon je wawasan 2020)

+Quote Post
linkinstreet
post Sep 22 2005, 05:34 PM
Post #11

Vista FTW!!~~
Group Icon

Group: Game MODs
Thank(s): 44
Member No.: 8,646

My 2 cents ler......
bagi aku mmg ada betulnyer apa yg dikatakan oleh penulis surat itu. bukan seakat ada betulnyer, tapi mmg betul sumer tu.

tapi dia terluper satu bender lain. dari sejarah kiter di sini berlainan ngan sana. Kalau nak bandingkan negara2 asia tenggara ngan yg dia sana mmg susah. Negara mereka penjajah, negara kiter yg dijajah. Apabila dijajah banyak resource negara yg kuar dari sini. apabiler kiter dah merdeka, diorang pedajal lagi dengan mengenakan hutang2 yg besar yg sebagai alasan bayaran "ihsan menjaga negara". duit lagi yg kuar.

Secara amnyer aku mmg tak puas ati ngan pembangunan M'sia dengan negara2 luar, tapi biler pikir logik balik, aku tgk hanya M'sia dan singapore sajer yg boleh dikira negara yg kaya kat rantau nie. ko try tgk negara lain di asia tenggara, banyak lagi yg miskin dan rakyat melarat di sana sini.

Satu lagi yg kiter tak dapat sangkal adalah mentaliti orang melayu. dalam penyelidikan aku, aku rasa orang melayu adalah kaum paling unik di dunia nie, ko letak jer kat mana2 diorang nie diorang nie leh survive dalam apa jua hardship yg melanda. tapi ko tolong jer diorang skit dia muler luper diri, dan muler demand. sebab tu takleh banding singapore (Banyak chinese) dan M'sia (Malays). Heck, signapore tu pun kecik mana, mmg senang kalau nak govern banding ngan malaysia nie.

Aku nie bukan setakat student, aku pun kejer part time, mmg aku rasa susah giler, tapi aku rasa part kesusahan yg kiter alami nie bukan pada istitusi yg kiter duduk nie tapi pada individu2 yg tamak dan mengambil peluang untuk mendapat untung biler dapat (read: malay). Biaser jer kat KL nie kalau Melayu nak tipu melayu. 10 tahun lu perkara macam nie mmg kiter tak dapat bayangkan

tapi walau apa pun aku masih bersyukur yg aku tinggal kat sini. sini kiter sumer takyah takut ngan oppression macam kat thailand, takyah takut ngan serangan terrorist cam kat london, yg aku takut sekarang dengan membangun negara nie kiter akan hilang identiti kiter cam remaja2 di Singapore.

Melalut lak aku OT nie, balik pada topic. Pada aku, taraf hidup sekarang nie bukan leh buat perbandingan dengan negara luar. Selagi rakyat kiter mencemuh negara sendiri selagi tu ler mentaliti dan keadaan nie akan wujud. Satu bender yg aku respek kat J-poon adalah dia leh membangnun balik lepas letupan bom Atom kat hiroshima dan Nagasaki lu. camner tu? sebab rakyat dia percayakan negara diorang, so diorang bekerja keras untuk bangunkan negara ranpa bantuan orang lain. Kat sini takyah ler, sumer syarikat lebey percayakan orang luar (read:non malaysians) untuk menerajui mereka. Selagi mentaliti tu ada, selagi tu duit kiter akan terbang keluar, dan selagi tu negara kener counter ngan harga naik. Aku mmg sedey, terutama banyak syarikat besar cam proton yg dah jadik mentaliti camnie. Proton jgn ktuk woo, for a companie that young, aku respek dia nyer courage.

So for me the solution is simple. Believe in ur country and ur country will certainly rewards you. that's all.

+Quote Post
naga_jahat
post Sep 22 2005, 05:41 PM
Post #12

Well Done

Thank(s): 836
Member No.: 7,862

aku tak kisah langsung sama ada betul atau tidak suma tuu .. asalkan aku gumbira hidup kat sini dah cukup bg aku .. Alhamdulillah. PEace!

+Quote Post
or0
post Sep 22 2005, 07:16 PM
Post #13

Metal Gear

Thank(s): 171
Member No.: 8,547

sebab tu la aku rase nak berhijrah je...

+Quote Post
Brian O'Connor
post Sep 22 2005, 07:30 PM
Post #14

Fafner

Member No.: 6,077

Dok kampung lagi best!Tkyah pikir ttg ekonomi.

+Quote Post
sache
post Sep 22 2005, 09:01 PM
Post #15

Allexandria : What Is Sexy

Thank(s): 206
From: Worse Roads In Malaysia, Malacca Shucks and also S.Petani

Member No.: 8,415

Sape ckp? Kalu budak lagi tape la. Kalu dah kawin, susah gaks.
Nak kumpul duit utk anak, mak bapak pon nak tanggung,wajib utk anak laki.
Mungkin murah la, tapi gaji sempot,x best gak.

+Quote Post
reppu_kiri
post Sep 22 2005, 09:57 PM
Post #16

Fafner

Member No.: 8,020

tapi hidup kat kampung kan simple life. takyah pening pasal hal2 yg sememangnye ada kat bandar.

+Quote Post
sache
post Sep 22 2005, 10:03 PM
Post #17

Allexandria : What Is Sexy

Thank(s): 206
From: Worse Roads In Malaysia, Malacca Shucks and also S.Petani

Member No.: 8,415

QUOTE (reppu_kiri @ Sep 23 2005, 05:57 AM) *
tapi hidup kat kampung kan simple life. takyah pening pasal hal2 yg sememangnye ada kat bandar.

Ko ade pengalaman??
Cuba ko start dari budak kampung yg tade pape & susah dari segi kewangan.
Baru ko leh state ape yg ko nak.

+Quote Post
samurai20
post Sep 23 2005, 12:07 AM
Post #18

IDOL Padewin
Group Icon

QUOTE (reppu_kiri @ Sep 22 2005, 09:57 PM) *

hahaha..

Aku berasal dari kampung.. penah rasa hidup susah la... so.. aku mls citer panjang lebar la... (IMG:http://forum.saiyaman.info/style_emoticons/default/biggrin.gif) .. aku tak suka satu je malaysia.. nie... suka MEMBAZIR... nak tunjuk kat luar kita leh buat.. so kita habiskan... byk duit.. lobby itu ini.. tapi... org luar bukan pandang pun.. diaorg tak heran pun... (IMG:http://forum.saiyaman.info/style_emoticons/default/dry.gif)

Bila buat satu "The Best In The WOLRD".. WTF... org lain dah buat lama.. saja tak menunjuk...itu la reality malaysia... cepat bangga... itu yg aku meluat bila tgk.. TV... melampau2 diaorg puji.. tapi relity nyer tersangat la "hampeh"... (IMG:http://forum.saiyaman.info/style_emoticons/default/dry.gif)

+Quote Post
Bajunid
post Sep 23 2005, 06:27 AM
Post #19

Black Fencer

Member No.: 10,131

Ada beberapa perkara yang saya nak katakan....semua reply asaya tak ikut urutan...tima kasih

Tolong cita skit camana nak di evolusikan...kita ata Majlis Tindakan Ekonomi Negara yang sentiasa berfikir camana nak atasi masalah ekonomi negara dan pada masa yang sama sentiasa mencari peluang untuk memajukan ekonomi negara.....jadi kalau anda ada idea camana nak merevolusikannya sila bagitau kat MTEN....

iye aku setuju.dari segi pemikiran rakyat sekarang nih semua nak carik keuntungan sendiri dan tak penah pikir nak memajukan negara, dan aku rasa kalau kita ikut cara jepun memajukan negara diorang negara kita pon leh maju sebelum 2020...(konon je wawasan 2020)

Cari keuntungan sendiri...dengan maksud lain kapitalis....kalau kita tengok amerika ngan britain...dua dua kapitalis...tapi diorang bleh membangun dengan pesat...tapi saya tak kata kapitalis tu bagus cuma tiada apa yang salah dengan mencari keuntungan untuk diri sendiri....cuma kena ingat batasnya sahaja...

Negara maju ke or negara membangun ke... sama je.... cuba la bayang kan... org sana beli COKE 1 dollar.. kita beli pun 1 ringgit.. nape kita tak tuka je jadik.. 4.50.. dry.gif ..kalu apa2 barang naik.. mesti refer negara luar... pastu convert... memang la diorg lagi mahal.... dry.gif ... hampeh....

kita tak tukar jadi 4.50 sebab bahan-bahan dibuat dari malaysia...dari gula, perisa dan air paipnya semua made in malaysia....sebabtu lah tak jadi 4.50......lagipun apa 'point' yang cuba disampaikan dalam perengan awak tu...kalau nak kata kedua-dua negara membangun dan sedang membangun sama...anda perlu belajar lebih lagi...

Keta luar cukai je 200% maybe lebih.. keta tempatan.. mesti lebih RM30,000 yg baru la... mana ada below RM20,000 arhhh rasa cam merempat di negara sendiri.... kalu tak caya tanya la org duduk Jepun .. or UK... berapa keta sana... sini EVO je dah +RM100,000.00 sana.. hmm murah sikit kot... dry.gif

Cukai mesti dikenakan untuk kerajaan dapat pendapatan bagi menguruskan negara....setiap cukai yang di kutip akan disalurkan semula untuk rakyat....kerajaan selalunya akan mengenakan cukai keatas barang mewah lebih dari barangan biasa...jadi kalau cukai kereta Evo yang Tuan suka tu tinggi..ianya adalah untuk mengikis duit yand orang kaya ada supaya dapat disalurkan kepada orang ramai yang tak seberapa kaya....macam tu lah konsep cukai yang ada....sama can Cukai Jalan yang ada sekarang ni. kereta enjin besaq cukai tinggi enjin kecil cukai rendah.....okeh?

Malaysia nie memang dah cukup kaya.. tapi membzair byk giler.. kepada benda2 tak berpaedah lansung.. dan pastu mula bangga.. hampeh siot.... aku keja dalam bidang nie.. aku tau cam mana membazir nyer diorg.. kepada benda2... tak berpaedah nie... dry.gif

Tolong bagi contoh sedikit....apa benda yang tak berpaedah....jangan cakap je tapi takde fakta fakta yang buleh menyokong pernyataan anda........keje dalam bidang ni.....bidang ape tuh? bagitau skit....

Kat kampung lagi pening...camana nak buat supaya orang kamoung bleh dapat segala kemudahan dan kelebihan yang orang bandar dapat....cuba pikio camane nak dibuek?

Aku berasal dari kampung.. penah rasa hidup susah la... so.. aku mls citer panjang lebar la... biggrin.gif .. aku tak suka satu je malaysia.. nie... suka MEMBAZIR... nak tunjuk kat luar kita leh buat.. so kita habiskan... byk duit.. lobby itu ini.. tapi... org luar bukan pandang pun.. diaorg tak heran pun... dry.gif

Membazir.......orang luar tak pandang????? diorang tak heran?????......jangan cakap tetapi buktikan dengan fakta fakta yang menyokong pendapat anda...saya respek pendapta anda begitu juga dengan pendapat anda yang kat atas tadi tuu...cumanya bagi proof skit tentand apa yang anda cakap....jgn kosong...

Bila buat satu "The Best In The WOLRD".. WTF... org lain dah buat lama.. saja tak menunjuk...itu la reality malaysia... cepat bangga... itu yg aku meluat bila tgk.. TV... melampau2 diaorg puji.. tapi relity nyer tersangat la "hampeh"... dry.gif

Orang lain dah buat lama????? camana awak tau......haaa cam tuu lah......kalau awak tau diorang ada benda-benda tuu...cam tuu lah jugak.....diorang pun tau kita ada buat benda-benda yang terbaik di dunia...apa yang tv cuba buat ialah nak naikkan rasa sayangkan negara dan asset negara.....tetapi apakan daya....ada jugak orang yang masih pandang hina terhadap asset negara....kalau orang itu cerita kat kawan dia yang di London, Jepun dan US....pastu orang luar pun akan kata negara kita Hampeh..sbb?....orang kita sendiri ckp cam gitu..

Kembali kat topik utama
Bila saya teliti balik satu per satu point yang orang yang duduk kat UK tuh cuba beritahu, saya dapati dia kurang adil dalam meembuat perbandingan...

For a UK person earning 2000 pounds, 80 pence a liter/gallon is cheaper than RM$1.52 paid in Malaysia. If you don't convert, it is like paying 80 sen a liter in Malaysia

Dia kata 80 pence...saya try check, kat CNN sini....., dia kata 5.64 dollar US....convert jadi 3.148 British Pound.....kalau gaji dia 2000 pound...kira dia nayar mahal lagi laa untuk petrol.....paling tak pun sama....

kita pun kena ingat...kerajaan bagi subsidy kat kita....kat tempat lain terutamanya negara maju...hampir tiada subsidy petrol....kalau harga petroleum naik...naiklah harga petrol....kerajaan tak campur tangan...syarikat yang putuskan....atau dalam erti kata lain kuasa pasaran yang tentukan....camana kalau itu yang berlaku di Malaysia....

5) Utility Bills (This is what I pay in UK)
a. Virtually non-stop heating the whole day only 20 pounds a month. (Only 1% of the 2000 pounds earned)

b. Electricity, I use my electricity maximum only 20 pounds a month. (Only 1% of the 2000 pounds earned)
c. My water bill also comes to about 20 pounds a month (Only 1% of the 2000 pounds earned)
d. My internet - I get 2Mbps for about 25 pounds (Bulldog DSL) (Also slightly above 1% of the 2000 pounds earned)
e. Astro Equivalent (NTL cable or Sky) - 30 pounds per month (Also slightly above 1% of the 2000 pounds earned)

In Malaysia, this is what I used to pay
i. Tenaga Bill comes to RM$200 to RM300 a month with 3 air-cons. This is more than 10% of the RM$2000 earned)
ii. Water (Puas) comes to RM$40 (This is about 2% of the RM$2000 earned)
iii. Astro RM$100 (if you take Chinese package) (This is about 5% of the RM$2000 you earn)
iv. Internet Streamyx 512K RM 88 per month (This is about 5% of RM2000 you earn)

Utility bills....Di Britain/London 'heater' dan air conditioner adalah sesuatu yang hampir wajib dan perlu ada dalam sesebuah rumah...kalau di rumah mereka tiada atau rakyat britain tak mampu nak ada benda tersebut...kerajaan Britain Zalim....tetapi, kalau rakyat Malaysia komplen sebab letrik mahal bila pasang 3 aircond...tu dah melampau...

Air dia kata RM40...apa dia buat....????berapa orang dalam umah dia....berapa kali dia mandi sehari dan berapa gelen dia guna setiap kali mandi.......cuba kita semua check bil air kita berapa sebulan......

Astro...tu bukan barang keperluan...so buat apa nak banding....tuu barang mewah....biasa la barang mewah di negara maju lebih murah berbanding negara menbangun.....kita tak leh kata apa apa kalau depa bleh senang-senang pakai keta Rolls Royce...sebab negara maju nih banyak orang kaya...so depa mampu pakai barang mewah....cukai untuk barang mewah pun tak tinggi cam negara membangun

Internet...ni yang buat saya marah kat Gomen...sepatutnya hari ini kos capaian internet di Malaysia semakin murah...tetapi tak pa...kita tunggu sedikit masa lagi....pada 2 bulan lepas kami student di um telah buat cadangan kepada Gomen untuk murahkan lagi kos capaian internet..kita tunggu Budget 2006...

Health and Education...again kat sini...kita kena tengok priority sesebuah negara maju dan sedang membangun....kita sedang membangun jadi duit banyak di belanjakan untuk buat hospital dan perbelanjaan modal yang lain....dari segi kecekapan atau efficiency pun kita kurang...jadi perkara ini sedang di lihat oleh kerajaan....kita sedang belajar dari Sri Lanka yang mana semua jenis educatin dari sekolah sehingga university adalah percuma dan begitu juga hospital...kita sedang lihat bagaimana mereka buat kerana mereka juga negara yang sedang membangun..malah kita lebih maju dari mereka....ini sedang kita kaji...

Tetapi saya tak percaya kepada education dan hospital yang free 100%.....saya percaya bahawa kerajaan patut caj setakat yang rakyat pada umumnya mampu untuk bayar....jangan lebih dari yang rakyat mampu bayar...bagi yang tersangat miskin dan bukan tergolong dalam golongan kebiasaan, kerajaan boleh memberi bantuan extra bagi membolehkan mereka masuk university....ini kerana kalu bagi free....takut nanti depa suma take things for granted....

Doctor kita Clown...?????....kalu betul marahlah semua graduan-graduan kita yang tak mau keja kat spital kerajaan.....kalau betul laaa.....

Income Tax

Sama gak...kita tak leh compare sistem gitu ngan Malaysia.....Amerika Syarikat pun bagi gaji free kat homeless dan jobless diorang sebab diorang negara maju dan diorang mampu...kita mampukah....ditambah lagi dengan mentaliti rakyat kita yang agak malas (MALAS!? baca satu kajian yang dibuat oleh orang british atau baca jaa beberapa buku tulisan Dr. Mahathir)......adakah dengan memberi duit kepada mereka yang jobless dengan free-free je.....satu langkah yang terbaik buat masa ini??? tanya diri sendiri dan jawab....

Makasih...tuu je yang saya nak cakap...bukan apa cuma kekadang saya kecewa bila melihat orang kita yang ter mis-informed tentang keadaan di negara kita....pun begitu Kerajan Malaysia yang ada sekarang ini masih boleh lagi di perbaiki...malah masih banyak kelemahan yang ada padanya....siapa yang nak baiki?????? siapa lagi????? kita laa...pemuda dan pemudi yang bakal jadi pemimpin di masa depan....kepada sesiapa yang kecik ati tu saya mintak maaf...

+Quote Post
inspektor_karim
post Sep 23 2005, 06:59 AM
Post #20

Black Fencer

Member No.: 7,689

hakikatnye..tula beza negara maju ngan negara membangun.xlehla nk compare sgt.kena pelan2 kayuh.nk betulkan mentaliti sorg budak pn ingat senang ke.bila ade perubahan,mesti ade give and take,pro contra.xyah nak amik contoh yg besar2,amik yg kecik2 dah memadai.
PROUD TO BE MALAYSIAN

+Quote Post

3 Pages V   1 2 3 >
Reply to this topicStart new topic

RSS Lo-Fi Version Time is now: 16th September 2014 - 09:26 PM